Dlaczego warto jeść jogurt?

W diecie wielu z nas jaja, mleko czy jogurty są jednym z najważniejszych elementów, gdyż bardzo je lubimy. W mediach przeczytamy wiele sprzecznych opinii wyrażanych przez wielbicieli nabiału lub jego przeciwników. Jak jest naprawdę? Warto jeść nabiał czy lepiej z niego zrezygnować? Jakie jego rodzaje włączać do jadłospisu? Jakie zalety mają jogurty?

Jakie wartości odżywcze ma nabiał? Zalety jogurtów

Nabiał jest źródłem pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka, które jest niezbędne do budowy każdej komórki naszego organizmu. Zawiera również węglowodany (laktozę) i tłuszcz, w którym jest rozpuszczona witamina A. W jego składzie znajdziemy również sporo witamin z grupy B, zwłaszcza B2 (ryboflawiny), która wspomaga prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych oka, łagodzi zmęczenie wzroku, zmniejsza nadwrażliwość na zbyt jasne światło i obniża ryzyko wystąpienia zaćmy. Jednym z najważniejszych składników odżywczych jogurtów jest wapń, który bierze udział w mineralizacji kości oraz skurczach mięśni, przewodzeniu impulsów nerwowych i aktywacji enzymów. Wpływa także na krzepliwość krwi, przepuszczalność błon i ciśnienie tętnicze. W naszym organizmie musi być 1% wapnia, bo jeśli będzie go za mało, organizm pobierze odpowiednią ilość z kości i zębów. Długofalowym efektem zbyt małego spożycia wapnia jest zwiększone ryzyko rozwoju osteoporozy w przyszłości. Przy prawidłowej podaży wapnia, białka i witaminy D około 30 roku życia osiągamy szczytową masę kostną. Zadaniem wapnia dostarczanego z dietą jest utrzymanie jej prawidłowego poziomu. Zalecane spożycie to 1000 mg.

Czytaj również  Czy aromaterapia jest skuteczna?

Dlaczego warto jeść jogurty?

Jogurt zawiera dużo wapnia, niewielkie ilości lekkostrawnego tłuszczu oraz żywe kultury bakterii, dzięki którym jogurt zabezpiecza nas przed rozwojem w przewodzie pokarmowym bakterii chorobotwórczych i wykazuje różne terapeutyczne właściwości. Mogą go jeść także osoby, które mają problemy z tolerancją występującej w mleku laktozy – w jogurtach są bowiem znikome jej ilości. Przysmak wykazuje też działanie przeciwbiegunkowe i może mieć zastosowanie w profilaktyce zaburzeń jelitowych. Jogurty są również lekkostrawne, więc zabezpieczają błonę śluzową żołądka przed uszkodzeniami i mogą mieć zastosowanie w leczeniu wrzodów wywołanych bakterią Helicobacter. Dzięki bogactwu aminokwasów egzogennych pozwala na syntezę białek ustrojowych i może być stosowany w diecie lekkostrawnej. Nabiał tego typu ma niewiele tłuszczu, więc może być spożywany w czasie diet redukujących masę ciała. Wybierajmy jogurty najlepszej jakości, bez sztucznych dodatków, które mają poprawiać ich smak. Powinny podchodzić tylko ze sprawdzonych, godnych zaufania źródeł. Czytajmy etykiety i wybierajmy jogurt zawierający tylko mleko i bakterie. Pamiętajmy, że wszelkie zagęstniki i mleko w proszku to tylko zbędne dodatki. Lepiej zrezygnować z jogurtów smakowych, w których owoców jest bardzo mało, a zastępuje je chemiczny barwnik.

Jeśli lubimy nabiał, zamiast mleka wybierajmy jogurty, gdyż zawarte w nich białko jest szybciej trawione. Poza tym mają więcej witamin i zawierają bakterie fermentacji mlekowej, wspomagające pracę przewodu pokarmowego i regulujące trawienie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *